رسانه ها وفعالین رسانه ای وبایدها ونباید های انتخابات
- شناسه خبر: 5265
- تاریخ و زمان ارسال: 15 شهریور 1402 ساعت 1:06
- بازدید :
- نویسنده: بهرام پارسا

مطلب زیر را یکی از مخاطبین این پایگاه ارسال کرده وپایگاه خبری الگن بنا به رسالتی که دارد آن را نشر میدهد پایگاه خبری الگن موضوعات این نوشته را رد یا تایید نمیکند
به قلم :سید محسن تقی زاده
امروزه نفوذ گسترده رسانه ها و تنوع منابع خبری، در شبکه های اجتماعی و پیامرسانها در ابعاد مختلف زندگی افراد به طور عام و کنشگری سیاسی ان به طور خاص تحت تاثیر پدیده های فناورانه نوظهور در عصر و جامعه اطلاعاتی قرار گرفته است.
بررسی ها و تحلیلهای جامعه شناخت نظرات و دیدگاههای مختلف در تبیین مشارکتهای سیاسی شهرواندان بویژه مقوله انتخابات نشان داده که یکی از ارکان و مدلهای تاثیرگذار جامعه مدنی، و الگوهای کارامد نسبت به بقیه متغییر ها، کارکرد حرفه ای رسانه هاست…
این مدل اطلاع رسانی، علاوه بر نقش آگاهی بخشی جامعه، کارکردی فراتر در زمینه تبیین عقاید و تاثیر گذاری بر ذهنیت افراد در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی و حتی در بعد اخلاقی،. تاثیرگذار هست…
گفتگو با فعالان رسانه ای، واکاوی و بررسی بخشی از کارکردهای اساسی در کنار آسیبها و آفتهای رسانه ای در این عرصه حساس باید مورد نظر قرار گیرد..
متاسفانه تغییر سیاست و راهبرد برخی رسانه ها و فعالین رسانه ای در زمان انتخابات و دوری از رسالت ذاتی خود در تلاش برای پیگیری خواسته های عمومی جامعه به سمت منافع و گرفتار شدن در منجلاب وعده های بی حاصل سیاستمداران و کاندیداها گاهی منجر به ورود پولهای کثیف در این عرصه میشود…
گر چه رسانه ها و افراد فعال در پیامرسانها، امروزه با نقش و کارکرد حرفه ای خود به عنوان یکی از پایگاههای اجتماعی در جامعه مدنی، به جایگاه و مشروعیتی نزد افکار عمومی رسیده اند، اما عملکرد غیر حرفه ای بعضی سایتهای محلی ساختار و ساحت مقدس این حوزه تاثیرگذار را با چالشها و تنش ها، مواجهه کرده اند…
رسانه ها و فعالین رسانه ای و افراد تاثیر گذار در پیامرسانها باید برنامه مدونی نسبت به سنتهای ناروای مسایل قومیتی و طایفه ای که انچنان فصا و عرصه انتخابات را تحت شعاع و چنبره خود قرار داده اند، طراحی کنند که نتایج منفی ان سالها بر پیکره کهگیلویه بزرگ جاری است، که متاسفانه دامن زدن برخی رسانه ها و افراد نسبت به ان مهم، بسیار خطرناک و عاملی برای تشدید و ایجاد تنش و نا امنی بیشتر، در این عرصه حساس، وجود دارد…
مشارکت شهروندان در انتخابات، مقبولیت نظام سیاسی، که با هماهنگی و هم افزایی رسانه ها با جامعه مدنی منجر به هدایت شهروندان آگاه در جامعه میشود…
نقش رسانه ها و افراد فعال در پیامرسانها در امور مختلف انکارناپذیر هست که باید مردم و افکار عمومی را روشن و هدایت کنند.
امروزه دنیای بدون افراد فعال در رسانه، دنیایی مرده هست، چون این افراد مانند خون در رگ حیاط جامعه،خواه با رویکرد متبت و حق طلبی یا منفی و حتی به صورت تخریب، نقش افرینی میکنند….
رسانه هم میتوانند منبعی برای ترقی و کمال و توسعه عمومی و هم در جهت منفی نقش افرینی میکنند.
رسانه ها و افراد فعال باید شاخص ها و ملاک معیار افراد اصلح را به مردم اعلام کنند و جهت شناخت کلی مردم از نگاه جزیی به مسایل خودداری کنند.
در بحت انتخابات نباید به مسایل جزعی مانند سهم طوایف قومیتگرایی و خدمت به گروه خاصی از جامعه ، چه از طرف نامزدها و هواداران و چه از طرف رسانه مطرح شود که متاسفانه در حال حاضر به صورت یک چالش امروزه وجود دارد…
رسانه باید با کارشناسی و تحلیل درست نسبت به مسایل جزیی و خطرات نگاه جزیی گری و بخشی نگری، و تبیین این خطرات را روشنگری کنند تا از ورود افراد غیر متخصص و غیر توانمند جلوگیری کنند،،،
ولی متاسفانه بعضی رسانه ها و افراد فعال در پیامرسانها به جایی که خطرات و مضرات را گوشزد کنند خود اتش بیار معرکه و حتی پیش قراول برای دامن زدن به چنین مسایل سطحی و جزیی میشوند، که چنین جایگاهی شایسته انان نیست….
مردم و جامعه هدف وقتی میبینند چنین خطرات و مضرات و مسایل جزیی به تیترهای برجسته در رسانه ها تبدیل میشود، شک نکنید همسوی این افراد فعال پیامرسانها و رسانه ها، نمیشوند و دقت بیشتری میکنند…
متاسفانه برخی این رسانه ها و افراد به ظاهر فعال، پا را فراتر گذاشته، و مسایل و اصول حرفه ای خبرنگاری را و اخلاق را ذبح کرده و باعث ایجاد ناهنجاری و سردرگمی بسیاری مواجهه میباشند…
متاسفانه نه خبر را میشناسند و بیش از انکه تولید محتوای خبری داشته باشند، های و هوی میکنند و حتی از نوشتن یک انشا جریی عاجز هستند،
این افراد توهین و تهمت و اکاذیب و اخاذی و دلالی را به حوزه رسانه وارد کرده و به یک بحران جدی تبدیل کرده اند…
برخی بداخلاقیها ایجاد تنش ها، تهمت ها دروغ پراکنی ها و ایجاد تفرقه و دو الی چند دستگی در شبکه های مجازی و سایتهای محلی، در عرصه انتخابات فضا را آلوده میکنند.
هیچ بازویی در جامعه امروزی قوی تر و تاثیرگذار تر از رسانه و فعالیت در دنیای مجازی نیست که رسانه علاوه بر عینیت گرایی و واقعیت گرایی باید استقلال داشته باشد…
متاسفانه انچه مردم را دلواپس و نگران کرده افراد بی هویت در فضای مجازی و وجود رسانه های بی هویت و بی تجربه و بدون تخصص در این عرصه هست که کار رسانه های مورد وثوق و امین مردم را هم زیر سوال میبرد….
با تشکر ارادتمند سید محسن تقی زاده